Delft Detail 7Over het algemeen ben ik bijzonder trots op Delft en neem ik vrienden en bekenden van buiten de stad onbezorgd overal mee naartoe. Maar er is één plek die ik bij een rondleiding liever mijdt. Elke keer zie ik verbaasde blikken en moet ik weer uitleggen dat deze paaltjes onschuldiger zijn dan ze op het eerste gezicht lijken.

Maar echt uitleggen kan ik het niet. Want hoe functioneel deze paaltjes in een grijs verleden ook geweest mogen zijn, tegenwoordig is hun bestaansrecht enkel gebaseerd op het feit dat er een scheidslijn wordt aangegeven tussen… tja, tussen wat eigenlijk? Plein of niet plein, dat is de vraag. Maar hoe moeilijk is het om de paaltjes te vervangen door nieuwe exemplaren die niet gelijk een associatie oproepen met een periode in onze geschiedenis die diepe wonden heeft achter gelaten? Ik weet dat de swastika een symbool is die ook op een positieve manier kan worden uitgelegd. In Oosterse religies wordt het symbool als heilig beschouwd, al wordt ook daar een links gerichte swastika (zoals ze hier in Delft staan) soms als kwaadaardig gezien.

Ik pleit derhalve voor de vervanging van deze paaltjes. Maar waar staan ze en wie kan vertellen wat hun oorspronkelijke functie was? En de belangrijkste vraag: waarom staan ze er nog steeds?

Uw aller





12 Reacties

  • Joep zegt:

    nee joh, gewoon weer schotten ertussen zetten

    Geplaatst op 8 april 2010 om 08:12

  • peter zegt:

    hai, inderdaad jammer die hakenkruizen of swastika’s of symbolen voor de zon or what ever. Feit is dat mensen hier problemen mee kunnen hebben,met name mensen die de geschiedenis niet kennen van deze paaltjes, maar wel met het symbool.. Dus Gemeente Delft neem je verantwoording : kapjes er op plaatsen of een toelichting erbij. In andere gemeenten is men VERPLICHT om dit symbool binnen een (1) werkdag te verwijderen…

    Geplaatst op 8 april 2010 om 07:22

  • M. Rost van Tonningen zegt:

    Ja. hieronder ligt familie van mij… http://neslog.web-log.nl/neslog/2009/09/foutje-bedankt.html

    Geplaatst op 9 september 2009 om 08:38

  • kimbo zegt:

    **Onder elk paaltje één?**

    ja ;-)

    Geplaatst op 8 september 2009 om 14:50

  • Agneta zegt:

    dat klinkt meer als een massagraf….

    Geplaatst op 7 september 2009 om 18:58

  • Sjonnie zegt:

    Onder elk paaltje één?

    Geplaatst op 7 september 2009 om 14:15

  • kimbo zegt:

    ik heb vroeger wel eens iemand wijsgemaakt dat daar een duitse soldaat onder lag :-)

    Geplaatst op 7 september 2009 om 13:24

  • Sjonnie zegt:

    Even voor de goede orde: Een hakenkruis is een swastika, maar een swastika hoeft niet per se een hakenkruis te zijn. Een hakenkruis is naar rechts gericht, terwijl een swastika zowel naar links als naar rechts gericht kan zijn. Verder kun je een swastika 90 graden draaien en opnieuw hetzelfde symbool krijgen, maar een hakenkruis staat altijd 45 graden gedraaid ten opzichte van een swastika.

    De paaltjes zijn dus overduidelijk geen hakenkruis, maar wel degelijk een swastika. Maar dit verschil is echt niet voor iedereen duidelijk en alleen al de associatie’s die ze oproepen rechtvaardigd het verwijderen ervan.

    Ze staan inderdaad op de Beestenmarkt en werden vroeger gebruikt voor de afscheiding van de beesten en hebben dus wel historische waarde. Ach, kan mij het ook schelen. Laat maar staan die paaltjes. Er wordt al genoeg afgebroken de komende tijd.

    Geplaatst op 7 september 2009 om 09:20

  • Anton zegt:

    Laat ze maar staan Sjonnie.
    Het levert iedere keer weer een leerzame discussie op.

    Geplaatst op 6 september 2009 om 21:03

  • kimbo zegt:

    vroeger werd dit gebruikt om hokken voor de dieren te maken zodat ze niet weg konden lopen.
    het plein heet niet voor niks de beestenmarkt.
    een hakenkruis is het niet echt want die wijst de andere kant op.
    andere paaltjes lijkt me dan ook niet nodig en kost de delftenaar alleen maar meer geld.
    de hakenkruis is trouwen al heel oud en is een symbool voor de zon.

    Geplaatst op 6 september 2009 om 12:38

  • Herman zegt:

    Ouwe koek. Heb ik op 15 juni 2003 al aan de orde gesteld in een discussierubriek in Delft op Zondag. Toen reageerde ook iedereen alsof ik ze een oneerbaar voorstel deed door te stellen dat die paaltjes weg moeten.

    Geplaatst op 6 september 2009 om 12:08

  • Jan zegt:

    Wat een verschrikkelijke onzin. Dit is nu onderbuikgevoelens voeden zonder kennis van zaken.

    Er wordt nota bene een plaatje bij getoond van de paaltjes waar vroeger de schotten van de beestenmarkt in gezet konden worden.
    De swastika heeft de armen andersom. En zelfs al zouden de paaltjes op een swastika lijken! Moeten we geschiedvervalsing plegen omdat iets lijkt op iets wat in het verleden ergens voor misbruikt is?

    Geplaatst op 5 september 2009 om 14:27